Úvod

Prístupnosť a legislatíva

Prístupnosť a legislatíva

Dnešný svet je poprepletaný množstvom technológií, ktorý nám ho približujú, zjednodušujú, zatraktívňujú. Ale je to vždy skutočne tak? Predstavte si, ako by ste sa cítili, ak by ste nemohli využívať internetbanking, nakupovať online alebo jednoducho nájsť informácie na internete. Pre mnohých ľudí so zdravotným znevýhodnením je to bohužiaľ stále smutná realita každodenného života. Zatiaľ čo digitálny svet neustále napreduje a prináša nám nové príležitosti a zážitky, nie všetci máme rovnaké možnosti tieto výhody využívať. Avšak  zdá sa, že tu svitá na lepšie časy. Je tu síce pred nami všetkými obrovské množstvo práce, ale relatívne nová európska legislatíva a slovenský zákon o prístupnosti, ktorý vstupuje čoskoro do platnosti prinášajú nádej na zmenu. Cieľom zákona je, aby zdravotne znevýhodnená  časť obyvateľstva mala možnosť plnohodnotne pracovať s informáciami v digitálnej podobe.

  • Zaujíma Vás ako sa tieto novinky definované právnymi predpismi dotknú našich životov? 
  • Čo to znamená pre firmy a organizácie na Slovensku?
  • Aké im týmito nariadeniami vznikajú práva a povinnosti?

Otvára sa pred nami nová kapitola v dejinách digitalizácie a internetu, kde prístup k informáciám nebude len pre vyvolených, ale pre všetkých bez rozdielu. Poďme sa spoločne pozrieť, aké výzvy a príležitosti prináša táto zmena a aké právne akty vstúpili alebo vstupujú do platnosti na Slovensku a v rámci Európskej únie.

Legislatívny rámec EÚ

V rámci Európskej únie bola prijatá SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb. Táto smernica bola záväzná aj pre Slovenskú republiku ako člena Európskej únie. 

Cieľ a účel

Smernica má za cieľ zosúladiť pravidlá členských štátov týkajúce sa prístupnosti výrobkov a služieb, aby sa odstránili bariéry voľného pohybu v rámci vnútorného trhu a podporila dostupnosť pre osoby so zdravotným postihnutím.

Kľúčové požiadavky

  • Zabezpečenie prístupnosti pre konkrétne výrobky a služby, napr.:
    • Počítačový hardvér a operačné systémy.
    • Samoobslužné terminály, vrátane bankomatov a platobných terminálov.
    • Elektronické komunikačné služby a elektronické knihy.
    • Dopravné služby (letecké, autobusové, železničné).
    • Služby elektronického obchodu.
  • Vytvorenie harmonizovaných požiadaviek na prístupnosť, napríklad pre:
    • Užívateľské rozhrania a interakcie.
    • Poskytovanie informácií a komunikácie vrátane digitálnych a mobilných aplikácií.

Výhody

  • Lepší prístup k výrobkom a službám pre osoby so zdravotným postihnutím a ďalšie skupiny (napr. starší ľudia).
  • Odstránenie prekážok na vnútornom trhu spôsobených rôznymi vnútroštátnymi pravidlami.
  • Podpora konkurencieschopnosti a rastu podnikov vrátane malých a stredných podnikov (MSP).

Výnimky

  • Požiadavky sa nevzťahujú na mikropodniky poskytujúce služby (podniky s menej ako 10 zamestnancami a ročným obratom pod 2 milióny eur).
  • Výnimky z prístupnosti sú možné, ak by ich splnenie znamenalo:
    • Zásadnú zmenu základnej povahy výrobku alebo služby.
    • Neprimeranú záťaž pre hospodárske subjekty.

Povinnosti členských štátov

  • Zabezpečiť, aby boli výrobky a služby v súlade s požiadavkami smernice.
  • Poskytovať podporu podnikom na uľahčenie implementácie.
  • Dohľad nad trhom, kontrola zhody a prijímanie opatrení proti nesúladným výrobkom a službám.

Harmonogram

  • Smernica sa uplatňuje na výrobky a služby uvádzané na trh po 28. júni 2025.
  • Prechodné obdobia sú stanovené na úpravy existujúcich produktov a služieb.

Dôležité aspekty

  • Podpora inklúzie prostredníctvom dizajnu pre všetkých („univerzálny dizajn“).
  • Súlad s medzinárodnými záväzkami, ako je Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.

Táto smernica podporuje inkluzívnu spoločnosť tým, že odstraňuje bariéry pre osoby so zdravotným postihnutím a harmonizuje pravidlá na vnútornom trhu EÚ.

Slovenská legislatíva

Slovenská republika ako člen Európskej únie musela prebrať smernicu EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb. V legislatívnej forme bola táto smernica pretavená do Zákona 351 zo 4. októbra 2022 o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím. Na Slovensku je teda taktiež potrebné sa začať v rámci firiem venovať téme prístupnosti digitálnych služieb a produktov.

Cieľ zákona

  • Ustanoviť pravidlá a požiadavky na prístupnosť výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím v súlade so smernicou EÚ 2019/882.
  • Zlepšiť dostupnosť a rovnaký prístup pre osoby so zdravotným postihnutím.

Prístupnosť služieb

  • Poskytovatelia služieb musia zabezpečiť, aby služby boli prístupné, zrozumiteľné a ovládateľné pre osoby so zdravotným postihnutím.
  • Informácie o službách musia byť sprístupnené písomne aj ústne, vrátane prístupných formátov.
  • Požiadavky na prístupnosť musia byť dodržané počas celej doby poskytovania služby.

Výhody

  • Legislatíva motivuje podniky k zlepšeniu služieb, čo môže viesť k vyššej spokojnosti zákazníkov, lepšiemu SEO a prístupu na nové trhy a k novým skupinám obyvateľstva, ako sú starší zákazníci alebo zákazníci so špecifickými potrebami.

Povinnosti poskytovateľov služieb

  • Uchovávať záznamy o prístupnosti a analýze požiadaviek na prístupnosť po dobu 5 rokov.
  • Pravidelne obnovovať posúdenie prístupnosti každých 5 rokov alebo pri zmene služby.
  • Informovať orgány dohľadu o nezhodách a prijímať nápravné opatrenia.

Dohľad a sankcie

  • Slovenská obchodná inšpekcia vykonáva dohľad nad plnením požiadaviek.
  • Za porušenie povinností môžu byť uložené pokuty:
    • Od 200 eur do 3% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac však do výšky 30 000 eur, v závislosti od závažnosti porušenia.
  • Pokuty sa môžu znížiť alebo odložiť, ak poskytovateľ prijme nápravné opatrenia.

Účinnosť zákona

  • Zákon nadobúda účinnosť 28. júna 2025.

Tento zákon harmonizuje prístupnosť výrobkov a služieb na úrovni EÚ a zavádza mechanizmy na podporu inklúzie osôb so zdravotným postihnutím a sprístupňuje digitálne technológie aj znevýhodneným skupinám, čím zabezpečuje rovný prístup k informáciám pre všetkých.

Prístupnosť výrobkov a služieb už nie je len otázkou voľby, ale povinnosťou vyplývajúcou z legislatívy, ktorá reflektuje potreby moderného inkluzívneho sveta. Slovenský zákon o prístupnosti výrobkov a služieb a smernica EÚ 2019/882 predstavujú významný krok smerom k rovným príležitostiam pre všetkých, vrátane osôb so zdravotným postihnutím na Európskom trhu.

Táto legislatíva však nie je len o povinnostiach a sankciách – je to šanca pre podniky a organizácie stať sa súčasťou riešenia a prispieť k tvorbe prostredia, kde digitálne a fyzické služby slúžia celej spoločnosti. Ako každá významná zmena, aj táto prináša výzvy, no zároveň otvára dvere novým možnostiam, technológiám a trhom. V konečnom dôsledku je inklúzia prospešná nielen pre znevýhodnené skupiny, ale pre nás všetkých. Budúcnosť je prístupná. Buďme jej súčasťou.

Ak máte akékoľvek otázky ohľadom prístupnosti, prípadne si nie ste istý, ako svoju firmu pripraviť na tieto legislatívne zmeny, neváhajte nás kontaktovať. Radi Vám pomôžeme. 🙂

Zdroje: